# Gruvbolag och metaller mosas i onsdagshandeln

> Source: <https://efn.se/gruvbolag-och-metaller-mosas-i-onsdagshandeln>
> Published: 2026-06-24 17:14:31+00:00

# Gruvbolag och metaller mosas i onsdagshandeln

Guld och koppar är ned 3 procent och gruvbolag pressas på börsen när inflation och risk för räntehöjningar får investerare att rygga tillbaka.

– Det finns knappt några spekulativa långa positioner i basmetaller för närvarande, säger analytikern Gao Ying till Bloomberg.

Bolag med verksamhet inom kemikalier och byggmaterial håller S&P 500:s råmaterialsektor på gröna siffror i onsdagshandeln – men bolag med fokus på metaller faller tungt.

En [allt starkare dollar](https://efn.se/starkaste-dollarn-pa-over-ett-ar-utmaning-for-ai-rallyt) och förväntningar om räntehöjningar från USA:s centralbank för att mota stigande inflation pekas ut som orsaker.

Guldpriset har under onsdagen varit nere under 4 000 dollar per uns för första gången sedan i november 2025 när avkastningen på räntemarknaden bedöms öka.

## ”Betydande omvärdering”

”Den primära drivkraften bakom guldets nedgång den senaste tiden har varit en betydande omvärdering av ränteförväntningarna”, skriver ING:s råvarustrateg Ewa Manthey på onsdagen.

Deutsche Bank ser dock efterfrågan spreta när småsparare flyr börshandlade fonder för guldinvestering medan centralbanker beskrivs uppvisa fortsatt starkt köpintresse.

Bland New York-börsens största gruvbolag backar **Re Alloys **och [Nexa Resources](/bors/instrument/2344/nexa/oversikt)** **båda tvåsiffrigt medan ** USA Rare Earth**,

**Nova Minerals** och

[MP Materials](/bors/instrument/2344/mp/oversikt)**tappar i spannet 3–6 procent.**

Guldgrävarna [Freeport-McMoRan](/bors/instrument/2344/fcx/oversikt)** **och [Newmont Coporation](/bors/instrument/2344/nem/oversikt)** **tappar 3–4 procent och [Southern Copper Coporation](/bors/instrument/2344/scco/oversikt)** **är ned dryga 3,5 kl. 19.03.

## Relaterat

[Hämta EFN:s app för iOS och Android](/app)- gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
